FANDOM

Dōjutsu (瞳術; dosł. „Techniki Wzrokowe”) to zdolności ninja, które wykorzystują oczy, będące efektem ubocznym specyficznego kekkei genkai lub kekkei mōra. Słowa te odnoszą się do samej pary oczu, która posiada kilka pasywnych zdolności oraz jakiejkolwiek techniki, której wykonanie od nich zależy; wcześniejsze wymagają niewielkiej ilości czakry do użytku podczas, gdy późniejsze zależą od techniki. Dōjutsu może zostać także przeszczepione innym, choć używanie przez nich dōjutsu jest zazwyczaj bardziej ograniczone lub bywa wyczerpujące dla tych, którzy nie posiadają genetycznych predyspozycji. Z pośród wszystkich znanych dōjutsu, Byakugan, Rinnegan oraz Sharingan są kolektywnie znane jako Trzy Wielkie Dōjutsu (三大瞳術, San Daidōjutsu; dosł. „Trzy Wielkie Techniki Wzrokowe”).

Znane Dōjutsu

Byakugan

Byakugan

Główny artykuł: Byakugan Byakugan (白眼; dosł. „Białe Oko”) to dōjutsu kekkei genkai klanów Hyūga i Ōtsutsuki, odziedziczony po Kaguyi Ōtsutsuki. Stał się znany jako jeden z "Trzech Wielkich Dōjutsu", wraz z Rinneganem i Sharinganem.

Jōgan

Jōgan

Główny artykuł: Jōgan To dōjutsu zostało przebudzone przez Boruto Uzumakiego w jego prawym oku. Choć to dōjutsu jest tajemnicze dla Boruto, Toneri Ōtsutsuki zdaje się znać jego zdolności i funkcję. W mandze, jest ono blade z ledwo widoczną źrenicą. W anime natomiast ma niebieskie zabarwienie z widoczną źrenicą na ciemnej twardówce.

Kekkei Genkai Ranmaru

Ranmaru's Kekkei Genkai

Główny artykuł: Kekkei Genkai Ranmaru Posiadaczem tego tajemniczego kekkei genkai jest Ranmaru. Podczas używania owego limitu krwi oczy użytkownika jarzą się na kolor czerwony. Jest on w stanie widzieć przez ściany oraz przedmioty dookoła głowy. Potrafi on dostrzec wewnętrzny system czakry i skopiować go do stworzonych przez siebie klonów, przez co są trudne do odróżnienia nawet przez użytkownika Byakugana.

Ketsuryūgan

Ketsuryūgan Symbol

Główny artykuł: Ketsuryūgan To dōjutsu kekkei genkai, które pojawia się u niektórych członków klanu Chinoike. Ketsuryūgan odznacza się czerwonawym kolorem, dając szczególny wygląd użytkownikom tego dōjutsu, charakteryzujących się posiadaniem "oczu czerwonych jak krew".

Mangekyō Sharingan

Mangekyō Sharingan Itachi

Główny artykuł: Mangekyō Sharingan Mangekyō Sharingan różni się od zwykłego Sharingana jego wyglądem, który zmienia wygląd pieczęci tomoe. Inaczej niż w przypadku Sharingana, wygląd Mangekyō Sharingana różni się u każdego użytkownika. Mangekyō Sharingan jest nabywany poprzez przeżycie traumy po śmierci najbliższej osoby użytkownikowi Sharingana. Z użytkownikiem normalnie będącym świadkiem lub doświadczającym tego z pierwszej ręki, klan Uchiha przez całą historię zabijali najbliższe im osoby w celu przyśpieszenia tego zdarzenia.

Rinne Sharingan

Rinne Sharingan

Główny artykuł: Rinne Sharingan Rinne Sharingan (輪廻写輪眼; dosł. „Kopiujące Wirujące Oko Saṃsāry”) to dōjutsu kekkei mōra oraz prekursor Rinnegana i Sharingana. Charakteryzuje się falowym wzorem rozchodzącym się na całą gałkę oczną, która jest czerwona z dziewięcioma tomoe.

Rinnegan

Rinnegan

Główny artykuł: Rinnegan Rinnegan (輪廻眼; dosł. „Oko Saṃsāry”) uznawany jest za najsilniejszy spośród "Trzech Wielkich Dōjutsu" czyli Byakugana i Sharingana. Zostało powiedziane w czasach chaosu, że osoba posiadająca Rinnegan została zesłana z niebios, aby stać się albo "Bogiem Stworzenia", który przyniesie światu pokój lub "Bogiem Zniszczenia", który doprowadzi świat do całkowitej destrukcji. Rinnegan charakteryzuje się falistym wzorem, który rozciąga się na całą gałkę oczną.

Sharingan

Sharingan Triple

Główny artykuł: Sharingan Sharingan (写輪眼; dosł. „Kopiujące Wirujące Oko”) to dōjutsu kekkei genkai klanu Uchiha, które pojawia się wybiórczo spośród jego członków. Jest znany jako jeden z "Trzech Wielkich Dōjutsu", wraz z Rinneganem i Byakuganem.

Tenseigan

Tenseigan Symbol

Główny artykuł: Tenseigan Tenseigan (転生眼; dosł. „Oko Odrodzenia”) to dōjutsu posiadane przez Hamurę Ōtsutsuki i jego potomków. Jego charakterystyką są niebieskie źrenice i biały wzór na soczewce, przypominający płatki kwiatu.

Inne Dōjutsu

Dōjutsu Shion

Future Telling

W Naruto Shippūden filmShion posiada dōjutsu, które pozwala jej dostrzec przyszłość wybranej osoby. Zazwyczaj aktywuje się ono odruchowo, aby ukazać jej ewentualną śmierć innej osoby. Po aktywowaniu, jej źrenice stają się fioletowe z bogato zdobionym wzorem.

Dōjutsu Yome

Yome Eye

Yome posiada dōjutsu, które pozwala jej na rozszerzenie źrenic i wykrycie wrogów dzięki odbiciu w małych kroplach wody. Yome może również użyć tej zdolności do wykonywania większej ilości uników w czasie walki.

Ciekawostki

Kagemasa's Magan

Magan Kagemasy.

  • Masashi Kishimoto stwierdził, że jeśli posiadacz Byakugana oraz posiadacz Sharingana mieliby razem dziecko, to ich potomstwo posiadałoby jeden Byakugan i jeden Sharingan.
  • Kiedy Kidōmaru aktywował drugi poziom swojej przeklętej pieczęci, oko na jego czole otworzyło się. To oko prawdopodobnie gwarantowało mu większą trafność jego ataków, a także widoczność czakry przeciwników.
  • W anime, postać z filmu, Kagemasa posiadał dōjutsu o nazwie Magan, które gwarantowało mu zdolność do paraliżowana przeciwników samym wzrokiem. Ta zdolność została ukazana tylko w filmie.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Dōjutsu

  • Sharingan + Byakugan = ?

    12 wiadomości
    • według mnie są dwa aspekty : pierwszy powstało by nowe dojutsu gdzie wszystkie zdolności sharingana np. amaterasu są połączone z widzen...
    • 83.26.43.157 napisał(-a):Co by wynikło z takiego połączenia? Dzieci dziedziczyły by tylko jedno dojutsu? Czy może (jeśli by przyjąć, ...